بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه
بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه

تلفن های IP و قابلیت های آن

تلفن IP  چیست؟

آی پی فون در اصطلاح به تلفن هایی گفته می شود که از طریق شبکه ویپ قابل استفاده هستند. این دستگاه ها از پروتکل SIP پشتیبانی کرده و قادرند صدا و تصویر را در بستر شبکه میان کاربران انتقال دهند.

این نوع از تلفن ها دارای مزیت های بسیار زیادی نسبت به تلفن های سنتی قدیمی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ـ آسانی در نصب و راه اندازی:

به محض نصب این نوع از تلفن ها کلیه تنظیمات به صورت خودکار از طریق سانترال بر روی آنها صورت می گیرد. که این عامل خود در صرفه جویی وقت بسیار موثر می باشد.

۲ـ عدم نیاز به کابل کشی مجدد:

در هنگام استفاده از این تلفن ها نیازی به کابل کشی مجدد نخواهید داشت زیرا همان کابل شبکه ای که در حال حاضر موجود است را می توانید به تلفن متصل کرده و با استفاده از یک پچ کورد، شبکه را از تلفن به PC متصل نمایید.

۳ـ قدرت و کیفیت بالا:

تلفن ها به واسطه ارسال دیتا به صورت دیجیتال بالاترین کیفیت را در رابطه با صدا و تصویر ارائه می نمایند.

۴ـ انعطاف پذیری بالا:

اگر یک کاربر نیاز به تغییر مکان خود در شرکت باشد، می تواند بدون نیاز به تغییر شماره داخلی خود تنها دستگاه تلفن را به شبکه متصل کرده و با همان داخلی سابق به کار خود ادامه دهد.

۵ـ وجود قابلیت های زیاد:

این سیستم ها نسبت به دستگاه های قبلی از قابلیت های زیادی برخوردار می باشند که می توان به ایجاد دفترچه تلفن ، پاسخگویی همزمان به چند تماس، نگه داشتن تماس، قطع صدا، پاسخگویی خودکار و تماس مجدد، ارسال پیام کوتاه، صندوق صوتی و اطلاع دهنده پیام، انتخاب آهنگ انتظار دلخواه، امکان استفاده از هدست به جای گوشی تلفن و غیره اشاره کرد.

البته این دستگاه ها دارای محدودیت هایی نیز هستند که از جمله آن می توان به ضرورت وجود شبکه و برق اشاره کرد. این تلفن ها جهت عملکرد، به شبکه نیازمندند و در صورت اختلال در عملکرد شبکه نمی توانند از آنها استفاده کنند.

از طرفی دیگر برق مورد نیاز در تلفن های قدیمی برای شروع  کار، از طریق کابل های مخابراتی تامین می شد، اما تلفن های IP نیاز به برق دارند. البته لازم به ذکر است که برخی مدل ها دارای POE هستند که با این قابلیت می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق سوئیچ های شبکه تأمین نمایند.

تلفن های IP کمپانی سیسکو:

از جمله تلفن های IP قدرتمند، می توان به تلفن های IP سیسکو اشاره کرد که با قابلیت های موجود بر روی این دستگاه، همواره دارای محبوبیت زیادی میان کاربران هستند. یکی از دلایلی که سبب این میزان محبوبیت گردیده است وجود قابلیت های زیاد و متناسب با نیاز سازمان ها و شرکت ها می باشد.

این شرکت علاوه بر ساخت تلفن های بسیار ساده، به تولید تلفن های ویپ کنفرانس نیز اقدام کرده است.

همان طور که در در قسمت بالا اشاره شده کمپانی سیسکو تولید تلفن های خود را بر سه نوع نوع تقسیم کرده است:

۱ـ تلفن های IP سیمی سیسکو (Cisco Corded) :

این تلفن ها شامل طیف گسترده ای از دستگاه های کمپانی سیسکو را می شود و مناسب برای سیستم های VOIP مبتنی بر IP PBX هستند. از جمله این تلفن ها می توان به آی پی فون سیسکو مدل  CP-7962G، CP-7811-K9، CP-7975G ، CP-7965G اشاره کرد. هر کدام از این تلفن ها  دارای ویژگی های بسیاری هستند که می توانید با مراجعه به قسمت فروش محصولات ، تلفن های VOIP از آنان مطلع شوید.

۲ـ تلفن های IP وایرلس سیسکو (Wierless) :

این تلفن ها به سرعت به عنوان یکی از گزینه های ضروری جهت رعایت استاندارد در برخی مکان ها مانند انبار ، هتل ها، مراکز درمانی و غیره گردیده است. تلفن های بی سیم سیسکو انسجام، انعطاف پذیری و ایجاد ارتباط با بهترین کیفیت را ارائه می نماید.

تلفن های بی سیم با پروتکل استاندارد SCCP همراه می باشند، بنابراین نمی توان از آنها در SIP مبتنی بر PBX بدون  افزودن SmartNet استفاده نمود. آی پی فون های سیسکو مدل  CP-7921 یا CP-7925G نمونه های از این نوع مدل از تلفن های IP می باشند.

۳ـ تلفن های IP کنفرانس سیسکو (Conference) :

از این تلفن ها جهت برقراری ارتباطات صوتی در سالن های کنفرانس استفاده می گردد. آنها می توانند برای کنفرانس های کوچک تا متوسط، کیفیت صدا و میکروفون با پهنای باند بالایی را ارائه نمایند از طرفی دیگر دارای سیم کشی و پیکربندی ساده ای هستند. برای مثال تلفن های سیسکو مدل ۸۸۳۲، ۷۸۳۲ ، ۸۸۳۱ از این نوع می باشند.

البته لازم به ذکر است این تلفن ها دارای تجهیزات جانبی نظیر هدست، پاور، گوشی و پایه هستند که در جعبه برخی از دستگاه ها به همراه آن وجود دارند.

نتیجه گیری :

در واقع کمپانی سیسکو همواره برای ایجاد ارتباط VOIP آسان و کاربردی در تلاش بوده و کلیه ارتباطات تجاری را به صورت یک شبکه همگرا سوق دهد. خرید تلفن های IP سیسکو به دلیل کیفیت بالا و قابلیت های زیاد سبب افزایش بهره وری و رونق کسب و کار شما خواهد شد.

محصولات پیشنهادی: آی پی فون سیسکو CP-7960G ، آی پی فون سیسکو CP-7961G و آی پی فون سیسکو CP-7971G.

بررسی سرورهای سری 300 اچ پی

سرورهای اچ پی سری 300 از جمله زیرساخت‌های مطمئن ، قابل اعتماد و پرفروش‌ترین سرورهای جهان هستند. این سرورها در مدل‌های مختلفی برای تمام انواع شبکه‌ها به خصوص محیط‌های کاری بزرگ طراحی و ارائه شده‌اند. این سرورها دارای  ظاهری بزرگ در مقایسه با سرورهای سری 100 دارند و اصولاً 1، 2 یا 4 واحد را در یک رک اشغال می‌کنند. دارای قابلیت پشتیبانی از دو سوکت پردازنده هستند که این سری را مناسب دیتاسنترها می‌کند و کاربرد آن در  Front-end network application ,e-mail ,Database و … است.

 

DL سرورهای سری 300

HPE ProLiant DL325 G10

HPE ProLiant DL360 G10

HPE ProLiant DL380 G10

HPE ProLiant DL385 G10

HPE ProLiant DL360 Gen9

HPE ProLiant DL380 G9

HPE ProLiant DL380p G8

HPE ProLiant DL380e G8

HPE ProLiant DL320e Gen8

HPE ProLiant DL385p G8

HPE ProLiant DL360p G8

 

این سرورها دارای ارتقاپذیری هستند و غیر از DL385 که از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کند، بقیه این سرورها مبتنی بر پردازنده‌های اینتل هستند که با این قابلیت کارایی این سرورها را چند برابر می شود.

 

ML سرورهای سری 300

HPE ProLiant ML350 G10

HPٍE ProLiant ML310e G8

HPE ProLiant ML350 G9

HPE ProLiant ML350p G8

 

 

سری ML300 سرورهای اچ پی با قابلیت پشتیبانی از یک یا دو پردازنده، مدیریت پیشرفته از راه دور، انعطاف‌پذیری بالا در میزان حافظه، I/O، کارایی و قابلیت گسترش بالا را ارائه می‌دهند و  برای کاربردهای Email ،Database و … بسیار مناسب هستند.

این سری نیز قابلیت پشتیبانی از یک یا دو سوکت پردازنده را با 2 و 4 و 6 و 12 هسته دارند.(در مدل‌های بالاتر این تعداد بیشتر است)

 

این مدل‌ها به صورت ایستاده می باشند و نیازی به رک ندارند. سری ML300 طبق پیشنهاد خود شرکت اچ پی مناسب برای سرویس‌های Email&Messeging و web server، domain controller و … هستند. حافظه‌های RDIMM و LRDIMM این سرورها از 32 گیگابایت تا 3 ترابایت بوده و دارای هارددیسک‌های SAS و SATA با ظرفیت‌های بالا هستند. از این سرورها می‌توان بر اساس نیاز خود استفاده‌های گوناگون برد. مدل‌های خانواده ML، سیستم‌عامل‌های متنوع را برای سرویس‌دهی بهتر و کارایی بالاتر، پشتیبانی می‌کنند.

 

این سری از سرورهای اچ پی برای مجازی سازی بسیار مناسب هستند. این تکنولوژی هزینه‌ها را به طور چشم‌گیری پایین می‌آورد و در مقایسه با امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

تجهیزات پسیو شبکه کدام ها هستند؟

در زیر به برخی از تجهیزات پسیو  شبکه اشاره شده است.

رک ها و متعقات آن:

اگر بخواهیم «رک» را معرفی کنیم به زبان ساده باید گفت، رک  محفظه ایست که سرور و متعلقات آن مثل روتر، مودم، سوئیچ و ... در آن قرار می گیرد. واحد اندازه گیری هر رک یونیت (Unit) است. 


به قسمت های مختلف یک رک، متعلقات آن می گویند که عبارتند از: سینی های ثابت و متحرک (از آن ها به منظور جداسازی بخش های مختلف استفاده می شود). بلانک پنل ها، پاور ماژول ها، کنترل کننده های دما (فن ها)، چرخ و پایه، قفل های حفاظتی، لایت پنل و انواع درب های شیشه ای مقاوم، فلزی مشبک و ساده.


8


پچ پنل ها:

پچ پنل،  پنلی است که از آن برای پچ کردن (متصل کردن) استفاده می شود. معمولا در هنگام کابل کشی بخش های مختلف ساختمان، همیشه تعدادی سوکت وجود دارد که در حال حاضر مورد استفاده نیستند و کاربری با استفاده از آن به شبکه متصل نیست. اما همیشه این امکان وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور کاربر یا کاربرانی از طریق این سوکت ها وارد مدار شبکه شوند. 

بنابراین پچ‌پنل، وسیله ای است که به کمک آن اتصال دو زیرسامانه کابل‌کشی میسر می‌شود. در واقع کار اصلی یک پچ‌پنل، اتصال یک نود به شبکه است و به کمک آن می‌توان شبکه ارتباطی را به نقطه‌ای که node مورد نظر نصب شده است، اتصال داد. پچ پنل قطعه ای به شکل مستطیل است که روی آن تعداد مشخصی (مثلا 24 یا 48) پورت شبکه وجود دارد که داخل رک قرار می گیرد. پچ‌پنل جزء ملزومات یک سامانه کابل‌کشی محسوب می‌شود و در تمامی ناحیه‌های توزیع طبقه، ساختمان و محوطه (FD,BD,CD) از آن استفاده می‌شود.


1


پچ کوردها:

پچ کوردها در یک پروژه کابل کشی عمومی برای برپایی یک اتصال (لینک) سریع بین بخش‌های ثابت کابل کشی شده با تجهیزات اکتیو مانند سوئیچ ها یا سرورها استفاده می شوند. پچ کوردها جزو مهم ترین تجهیزات برای سرعت انتقال داده در یک شبکه هستند و طول آن ها نباید بیش از حد باشد. مخصوصا اگر در پروژه کابل کشی از تعداد زیادی پچ کورد استفاده کرده باشید، قابلیت اطمینان بالا و پایداری عملکرد دو عامل کلیدی و مهم هستند. 

4


سیستم های اتصال (Connection System) – کانکشن ماژول ها

برای سربندی از کابل های شبکه مسی باید از یک کانکشن استفاده کرد.کانکشن‌ها جز تجهیزات اساسی و بسیار مهم یک شبکه کامپیوتری هستند. به آن ها کیستون یا کیستون جک هم گفته می شود. بعنوان یکی از مهم ترین تجهیزات تاثیر گذار در سرعت شبکه کامپیوتری شما، بسیار مهم است که از کانکشن با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. 

6

سیستم های اتصال (Connection System) – پلاگ های FM45

 از دیگر کانکشن‌های پر کاربرد در شبکه‌های کامپیوتری هستند. به کمک این پلاگ ها به راحتی می‌توان کابل شبکه را برای سربندی مستقیم با تجهیزات اکتیو آماده کرد. این پلاگ ها دارای IP های محافظتی مختلف از IP20 تا IP67 بوده و برای انواع محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی مناسب هستند.

نحوه آپدیت IOS در روتر و سوئیچ سیسکو

Related image

مراحل آپدیت IOS روتر سیسکو و سوئیچ سیسکو را به ترتیب بررسی می‌کنیم:


مرحله اول: بررسی سایز فلش و حافظه مورد نیاز

ابتدا با دستور زیر ورژن IOS  روتر و سوئیچ سیسکو را مشاهده کنید:

R1#show version

سپس با دستور زیر فضای خالی حافظه Flash را بررسی کنید:

R1#show flash

Directory of flash: / 

۰ —- ۴۹۰۹۶ May 14 1999 23:55:31 TinyROM-1.2(1)

۴۰ -r-x 3326472 Apr 06 2000 12:32:02 c800-nsy6-mw.bin

۴۱۹۴۳۰۴ bytes total (786432 bytes free)

 

مرحله دوم: آماده سازی TFTP Server

برای انتقال IOS  روتر و سوئیچ سیسکو می‌توانید از نرم افزار Solar Winds یا TFTP32 استفاده کنید. برای سیستم عامل لینوکس و مکینتاش هم نرم افزار TFTP Server مخصوص وجود دارد


مرحله سوم: برقراری ارتباط بین TFTP سرور و Device سیسکو

سرور TFTP و Device باید در یک VLAN و یا در یک Subnet باشند در صورتی که در یک Subnet نباشند می‌توانید به TFTP سرور Gateway بدهید. در نتیجه  روتر/سوئیچ سیسکو و سرور TFTP باید بتوانند همدیگر را Ping کنند.

 

اگر سوئیچ شما لایه دو است، برای تعریف IP از Interface VLAN استفاده کنید.


مرحله چهارم: انتقال IOS به Device

به منظور کپی IOS، باید دستور زیر را در privilege exec Mode وارد کنید.

R1#copy tftp flash

 

پس از اینکه  این دستور را تایپ کردید، می‌بایست به ۴ سوال پاسخ دهید:

 

۱- IP مربوط به سرور TFTP را وارد کنید.

 ip server

 

۲- نام فایل IOS ای که می خواهید نصب کنید را وارد کنید که پسوند این فایل “.bin ” است.

 source filename

 

۳- می توانید توضیحاتی را تایپ کنید یا با Enter عبور کنید

 

۴- برای حذف Flash قبلی کلمه y را وارد نمایید.

آموزش آپدیت IOS روتر و سوئیچ سیسکو - destination filename

در صورتی که مراحل فوق را به درستی انجام دادید ، در انتها پیغام OK را مشاهده خواهید نمود.

 

مرحله پنجم: Reload روتر یا سوئیچ

 

پس از انتقال IOS، نیاز است روتر یا سوئیچ سیسکو را Reload کنید. برای این کار از دستور زیر استفاده می شود.

 

 نکته ۱: هنگام استفاده از دستور کپی فلش به سرور TFTP، روی سوئیچ یا روتر ، حتما باید نرم افزار RUN باشد.

 

نکته ۲: توجه داشته باشید که پس از انتقال IOS به روی روتر یا سویئچ، تمام تنظیمات موجود در Running Configuration حذف خواهد شد. بنابراین تنظیمات را قبل از Reload، ذخیره کنید. برای این منظور می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید.

 

R1#copy run start

 

نکته ۳: در صورتی که روی حافظه Flash این Device‌ها بیش از یک IOS داشتید، بایستی Primary Boot را مشخص کنید. برای این منظور می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید.

 

R1 (config) #boot system flash: filename

 

در پایان توصیه می کنیم فایل IOS Image قدیمی و جدید را در محل مناسبی ذخیره کنید . برای بکاپ گیری از IOS می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

 

شما طبق این آموزش آپدیت IOS روتر و سوئیچ سیسکو موفق به آپدیت کردن سیستمخ عامل روتر خود شده اید .

آموزش سورد ریکاوری سویچ سیسکو

در برخی از موارد ممکن است پسورد ورود به کنسول سوئیچ سیسکو را فراموش کرده‌اید و یا شخص دیگری این پسورد را تعیین کرده و به او دسترسی ندارید. در این شرایط یا باید کلید Mode سوئیچ را به مدت 15 ثانیه نگه دارید تا تمامی تنظیمات سوئیچ حذف شده و سوئیچ Factory reset شود و یا سویچ را password recovery کنید.

 

 

برای پسورد ریکاوری سوئیچ، مراحل زیر را انجام دهید:

1. پورت کنسول را به سوئیچ متصل کرده و نرم افزار putty را SecureCRT را باز کنید

2. سویچ را خاموش کرده، کلید Mode را نگه داشته و سوئیچ را روشن کنید تا قبل از extract کردن IOS، وارد محیط ریکاوری شود. عبارت:switch بر روی کنسول مشاهده می‌کنید:

 

3. در این مرحله، سویچ هنوز Flash خود را detect نکرده است. با توجه به اینکه تنظیمات سوئیچ در Flash قرار دارد، با اجرای دستور زیر،flash را Detect خواهد کرد:

Switch: Flash_init

توجه داشته باشید در حین تایپ، دستور، از Backspace استفاده نکنید.

4. پس از شناسایی Flash، محتویات آن را با اجرای دستور زیر مشاهده کنید:

Switch: dir flash:

 

 

 

5. در صورتی که دستور no service password recovery بر روی سویچ اجرا شده باشد، پیغامی ظاهر می‌شود که password recovery غیرفعال شده و تنها راه Recover کردن پسورد، حذف تمامی Config است.

 

6. حال باید فایل Config.text را به نام دیگری Rename کنید. برای انجام این کار از دستور زیر استفاده کنید:

 

Switch:rename flash:config.text flash:datis.text

 

7. پس از Rename کردن فایل Config، با اجرای دستور reset، سویچ را reboot کنید.

 

8. پس از بوت شدن سوئیچ، سوئیچ خام و فاقد تنظیمات می‌باشد. برای بازگرداندن تنظیمات، از دستور زیر استفاده کنید:


Switch#copy flash:datis.text running-config

 

9. پس از بازگرداندن تنظیمات، پسورد را تغییر داده و تنظیمات را ذخیره کنید.