بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه
بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه

سیستم عامل NX-OS چیست


سیستم عامل NX-OS چیست:

نکس‌ اواس (NxOS) یک سیستم عامل شبکه است که توسط شرکت سیسکو سیستمز برای استفاده در تجهیزات شبکه‌ای طراحی و توسعه داده شده است. این سیستم عامل بر روی تجهیزات شبکه‌ای سیسکویی مانند سوئیچ‌ سیسکو و سوئیچ های Nexus و دیگر تجهیزات شبکه‌ای اجرا می‌شود.

NxOS بر اساس سیستم عامل لینوکس توسعه داده شده است و از خدمات شبکه‌ای مانند مسیریابی، توزیع بار، پیکربندی VLAN و بسیاری دیگر پشتیبانی می‌کند. این سیستم عامل دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری بالا، قابلیت مقیاس‌پذیری، امنیت قوی و قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف است.

شرکت سیسکو برای برخی از تجهیزات مخابراتی خود همچون سوئیچ های شبکه و روترها سیستم عامل اختصاصی طراحی کرده است تا مدیران شبکه به راحتی بتواند آنها را پیکربندی و استفاده کنند.

در تجهیزات فیزیکی، سیستم عامل در نقش یک رابط نرم افزاری، کار پیکربندی سخت افزاری را راحتتر می کند. افرادی که با چنین تجهیزاتی سروکار دارند قطعاً بایستی با این سیستم عامل آشنایی داشته باشند تا بتوانند روتر،سوئیچ شبکه و سایر تجهیزات سخت افزاری را به درستی پیکربندی و راه اندازی کنند.

سوئیچهای Nexsus سیسکو به صورت اختصاصی جهت استفاده در مراکز داده در مقیاس و حجم ترافیک بالا و انتقال ترافیک در مرکز داده تا حجم 17 ترابایت معرفی گردیده است. این تجهیزات برای حداکثر قابلیت مقیاس پذیری و دسترسی پذیری بالا طراحی شده اند.

این سیستم عامل بر مبنای لینوکس توسعه داده شده است و طوری طراحی شده تا بتواند با سایر سیستم عامل ها ارتباط برقرار نماید. خط فرمان این سیستم عامل همانند سیستم عامل قبلی این شرکت یعنی IOS است. از ویژگی های کلیدی این سیستم عامل قدرتمند می توان به sysmgr یا مدیریریت سیستم، PSS یا سرویس ذخیره مداوم داده ها و MTS یا سرویس تبادل پیام و تراکنش ها اشاره کرد.

برخی از مزایای متعدد سیستم عامل NX-OS عبارتند از:

  • سیستم عامل یکپارچه مرکز داده
  • انعطاف پذیری و مقیاس پذیری
  • مبتنی بر مؤلفه یا پیمانه ای بودن
  • قابلیت استفاده از مجازی سازی
  • امنیت جامع، قابلیت دسترسی، قابلیت اطمینان و ویژگیهای مدیریتی
  • مسیریابی مبتنی بر IPv4 و IPv6

کاربردها:

دیتا سنترها: NX-OS به دلیل قابلیت مقیاس‌پذیری و مدیریت آسان، در دیتا سنترها برای مدیریت سوئیچ‌ها و روترها به کار می‌رود.

شبکه‌های کامپیوتری بزرگ‌مقیاس: در شبکه‌های بزرگ مانند شبکه‌های کمپانی‌های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات اینترنت، NX-OS به دلیل قابلیت‌های مقیاس‌پذیری و امنیت بالا استفاده می‌شود.

شبکه‌های SDN: به عنوان یک سیستم عامل پشتیبانی کننده از تکنولوژی SDN، NX-OS در شبکه‌های تعریف شده توسط نرم‌افزار نقش مهمی ایفا می‌کند

منبع :

سیستم عامل NX-OS چیست


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.