بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه
بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه

تفاوت کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری:

تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری

امروزه اینترنت نقش اساسی را در زندگی کلیه افراد ایفا می کند. ارائه دهندگان اینترنت با ارائه خدمات مختلف اینترنتی، همچنان در حال به روز رسانی زیر ساخت های خود هستند. قبل از استقرار اینترنت، باید تعیین کنید که چه نوع اتصالی به اینترنت با نیازهای شما مطابقت دارد. در این مقاله، تمرکز ما بر روی تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری می باشد.

 

DSL چیست؟

DSL مخفف Digital Subscriber Line بوده و یکی از قدیمی ترین فناوری های اینترنتی است که توسط منازل و یا مشاغل برای ارسال و دریافت داده از طریق خطوط تلفن مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد DSL شباهت زیادی به Dial up دارد زیرا هر دو از خط تلفن شما برای انتقال داده و اتصال  به اینترنت استفاده می کنند. با این حال، DSL از اینترنت Dial up یک گام بالاتر است.

با استفاده از DSL می توانید به طور همزمان از خطوط تلفن برای شماره گیری و همچنین مصرف اینترنت استفاده نمایید. اما هنگام استفاده از Dial up تنها می توانید یکی از آن ها را انجام دهید.

در اینجا دو نوع DSL وجود دارد:

Symmetric Digital Subscriber Line (SDSL)ـ

 Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL)ـ

 در SDSL سرعت Download و Upload برابر و در ADSL سرعت Download از سرعت Upoad بالاتر است.

 

کابل Ethernet چیست؟

کابل های Ethernet متدوال ترین نوع کابل شبکه می باشد. این کابل ها دستگاه های شبکه مانند کامپیوترها، روترها و سوئیچ های شبکه را به یک شبکه محلی متصل می کند. انواع کابل اترنتی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، Cat5 ، Cat5e ، Cat6 ، Cat7 و دسته جدید Cat8 است.

مدل های بالاتر سرعت انتقال را بهتر و همچنین میزان نویز را کاهش می دهد. هنگام خرید کابل شبکه از میان این کابل های اترنت، کابل های Cat6 همچنان در مصارف خانگی و کابل های Cat7 و Cat8 نیز برای کاربری تجاری که به سرعت بالاتر و پهنای باند بیشتری نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

کابل فیبر نوری چیست؟

استفاده از کابل های فیبر نوری تقریباً روش جدیدی است که خانه و محل کار را به اینترنت متصل می نماید. وقتی اسمی از کابل های فیبر نوری به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن هر کسی خطور می کند سرعت بالای انتقال می باشد. در واقع ، کابلهای فیبر نوری که برای اینترنت استفاده می شود دارای سرعت بالایی به خصوص در مسافت های طولانی هستند.

کابل فیبر نوری چگونه کار می کند؟ جنس کابل های فیبر نوری کابل از الیاف شیشه یا پلاستیک است که در داخل یک پوشش عایق بندی شده قرار دارد. با استفاده از این روش، رشته های الیاف می توانند داده ها را از طریق نور درون کابل انتقال دهند.

هنگام خرید کابل فیبر نوری باید توجه کرد که این کابل های فیبر نوری دو نوع اصلی هستند: فیبر تک حالت (SMF) و فیبر چند حالته (MMF).

 

 

جهت آشنایی بیشتر با این دو کابل حتماً مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

 

 

تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری:

برای انتخاب درست نوع کابل مورد نیاز ابتدا لازم است تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری را به درستی درک نمایید.

 

1ـ ساختار:

کابل های DSL و Ethernet تا حد زیادی با یکدیگر مشابه هستند. تفاوت میان این دو از لحاظ ساختاری عبارت است از آنکه DSL ها از سوکت استاندارد تلفن استفاده می کند در حالی که کابلهای اترنت معمولی دارای دو جفت سیم مسی پیچ خورده می باشد همانطور در تصویر زیر نشان داده شده است. اما ساختار کابل های فیبر نوری به شدت متفاوت است و آنها داده ها را از طریق نور انتقال می دهند.

 

تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری

2ـ سرعت :

سرعت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده نوع کابل و تفاوت میان کابل های DSL ،Ethernet و فیبر نوری می باشد. از قدیم تا به حال کابل های DSL سرعت کمی دارند و اندازه گیری دقیق سرعت آنها کمی دشوار است اما به طور کلی سرعت آنها را کمتر از 1 مگابیت بر ثانیه اعلام کرده اند.

سرعت کابل های اترنت به 10 مگابیت در ثانیه محدود شده است. برای استفاده در منزل، به طور کلی، سرعت دانلود کابل اترنت معمولاً از 10 مگابیت بر ثانیه تا 500 مگابیت بر ثانیه شروع می شود و سرعت آپلود از 5 مگابیت بر ثانیه تا 50 مگابیت بر ثانیه می باشد.

سرعت کابل فیبر نوری در بین این سه فناوری دسترسی به اینترنت، سریع ترین است. سرعت دانلود و آپلود در یک کابل فیبر نوری می تواند از 250 مگابیت بر ثانیه تا 1000 مگابیت بر ثانیه باشد و اصلا تحت تأثر فاصله قرار نگیرد. کابل های فیبر نوری معمولاً دارای رشته های زیادی هستند و ثابت شده است که یک رشته از کابل های فیبر نوری می توانند داده ها را تا سرعت 100 ترابیت بر ثانیه منتقل کنند، که همین عامل سرعت برتر کابل های فیبر نوری را نشان می دهد.

 

3ـ امنیت:

DSL یک خط اختصاصی به مشتریان ارائه می دهد، بنابراین احتمال ایجاد مشکلات امنیتی اینترنتی کمتر است. اطلاعات بدون عبور سایر مودم ها ، بین مبدأ و مقصد منتقل می شود. کابلهای اترنت با استفاده از سیگنالهای الکتریکی در برابر تداخل الکترومغناطیسی آسیب پذیر بوده و توسط هکرها رهگیری می شوند.

اما کابل های فیبر نوری در معرض EMI و RFI نیست و انجام هر گونه رهگیری توسط هرکرها را کم می کند، بنابراین هیچ راهی برای گوش دادن به انتقال توسط هکرها وجود ندارد. پس می توان گفت به طور کلی، کابل های فیبر نوری ایمن ترین کابل ها هستند که امنیت و حریم خصوصی آنها بسیار زیادی می باشد.

 

4ـ هزینه:

به طور کلی هزینه استفاده از کابل های فیبر نوری چه از لحاظ خرید کابل و چه نصب آن از دو مورد دیگر گران تر می باشد. زیرا جهت نصب این کابل ها باید از تجهیزات خاصی استفاده کرد. بعد از آن کابل های اترنت قرار دارند که نسبت به کابل های DSL قیمت بالاتر دارند.

هر آنچه در رابطه با سرور اچ‌ پی مدل DL380 G9 باید بدانید:

سرور اچ‌ پی DL380 G9 یکی از معروف‌ترین و برترین سرورهای شرکت HPE است که از لحاظ برتری کمپانی HP آن را “Data Center Standard” می‌داند.

این نوع از سرور از تکنولوژی جدید بهره می‌برد که برنامه و فن‌آوری جدید 25GbE را ارائه می‌دهد و همچنین از حافظه‌ی پایدار HPE پشتیبانی می‌کند. حافظه های NVDIMM ساخت شرکت HP برای سرورهای سری ProLiant بهینه شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. این سرور از لحاظ استفاده برای پایگاه داده و کارهای تحلیل بسیار قوی می‌باشد.

قابلیت های سرور اچ‌ پی مدل DL380 G9:

 

  • عملکرد

دو پردازنده خانواده اینتل با عملکرد حداکثری خود (Intel Xeon E5-2600 v4 یا Intel E5-2600 v3) می تواند بر روی DL380 Gen9 نصب شوند. همچنین پردازنده اینتل Xeon E5-2600 v4 افزایش عملکرد 23 درصدی را نسبت به پردازنده های E5-2600 V3 را ارائه می‌دهد.

 

  • حافظه

سرور ProLiant DL380 Gen9 از 24 ماژول HPE DDR4 SmartMemory  تا 128 گیگابایت حافظه DDR4 LRDIMM در تمامی 24 اسلات خود پشتیبانی می‌کند، به همین علت این سرور قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی رم 3TB را دارا می باشد.

با استفاده از HPE SmartMemory، مدیران شبکه می‌توانند شاهد افزایش بیش از 21% را بین ماژول‌های حافظه متفرقه داشته باشند. این مدل از اولین سرورها ProLiant می‌باشد که برای پشتیبانی از حافظه پایدار HPE که موجب  افزایش عملکرد و انعطاف پذیری داده است که همچنین دارای حافظه‌ی قابل توجهی تا حداکثر 128گیگابایت که با استفاده از 8 گیگابایت ماژول در 16 اسلات را دارا می‌باشد.

حافظه‌های DIMM موجود تا 768 گیگابایت با استفاده از ماژول های 32 گیگابایتی هستند و همچنین از سرعت حافظه 2400 مگاهرتز با یک پردازنده سازگار با v4 پشتیبانی می کنند.

 

  • ذخیره ساز:

سرور اچ پی مدل DL380 G9 دارای شکل فیزیکی بدنه‌ی جدید با تنظیمات Universal Media Bay می‌باشد. که برای پشتیبانی از 8 تا 24 درایو SFF و 4 تا 12 درایو LFF طراحی شده است.قابل ذکر است بعلاوه این پشتیبانی ، ویژگی NVMe نیز برای ذخیره سازی و انعطاف پذیری بیشتر در درایو موجود می‌باشد.

SATA HPE Dynamic Smart Array B140i برای کنترل بارگذاری و بالا آمدن سرور، داده‌ها و رسانه‌ها در سرور تعبیه شده است. همچنین مدیران می توانند از چند کنترل کننده هوشمند SAS HBA برای سرعت دسترسی 12 گیگابایت / ثانیه استفاده کنند.

 

  • گسترش:

Expansion DL380 Gen9 از شش اسلات PCI 3.0 Expansion در پیکربندی پردازنده دوگانه پشتیبانی می کند و می‌تواند برای NIC های اضافی، کارت‌های کنترل کننده یا GPU سرعت و  شتاب کار زیاد تا دوبرابر  استفاده شود.

 

  • مدیریت:

در HPE DL380 Gen9 با بهره گیری از سیستم مدیریت و مانیتورینگ از راه دور iLO امکان ارائه گزارشات و بررسی هشدارهای سیستم از راه دور به راحتی میسر شده است. همچنین دارای استانداردهایی مانند پیشگیری هوشمند برای ساده سازی استقرار سرور و انعطاف پذیری آن می‌باشد.

پیکربندی آن با استفاده از Wizard بسیار آسان شده است در تمام سیستم عامل سرورهای Gen9 قابل دسترس است که توسط تمام سیستم های عامل پشتیبانی می‌شود. به عبارتی HPE Insight Online یک داشبورد شخصی برای نظارت بر وضعیت سرور و حمایت از زیرساخت های مشابه بر روی یک پلت فرم را ارائه می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت HPE با عملکرد چابک و انعطاف پذیری که به واسطه‌ی سرور DL380 Gen9 نشان داده می‌شود، دارای بالاترین فروش در جهان است.

در آخرین مدل پردازنده‌های اینتل ، از  Xeon استفاده شده است که بر روی این سرور قابلیت‌های بسیار زیادی برای مقیاس‌پذیری این دستگاه ارائه می‌دهد. برای مثال می توان به گزینه های NVDIMM و پیکربندی جدید Universal Media Bay با پشتیبانی از درایو در پشت سرور اشاره نمود. این سرور همه کاره است و می تواند هر چیزی را از برنامه های پرکاربرد تا ماموریت های مهم را  اجرا کند.

 

با HPE ProLiant DL380 Gen9 Server، شما دارای یک پلت فرم واحد برای رسیدگی به طیف گسترده‌ای از حجم کارهای سازمانی را دارید :

  • مجازی سازی: با پیاده‌سازی چندین ماشین مجازی در یک DL380، سرور خود را محکم کنید.
  • فرا داده ها: داده‌هایی هستن که که با رشد بسیار زیاد در حجم ساختار یافته، ساختار نیافته و نیمه ساختار یافته باشند را مدیریت می‌کند.
  • برنامه‌های ذخیره سازی مرکزی: Bottlenecks را حذف کنید و عملکرد را بهبود بخشید.
  • انبار داده و تجزیه و تحلیل: برای دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز شما، زمانی که به آن نیاز دارید.
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) : دستیابی به تمامی اطلاعات و داده‌ها جهت رضایت و وفاداری مشتریان.
  • برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP): می‌توانید از DL380 Gen9 برای کمک به اجرای کسب و کار خود نزدیک به زمان واقعی اعتماد کنید.
  • زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI): با سرویس‌های دسکتاپ از راه دور، کارکنان در هر زمان و مکان و تقریبا با استفاده از هر دستگاهی می‌توانند متصل شوند.
  • SAP: پروتکلی است که انتقال داده ها در میان دستگاه‌های زیرساخت شبکه را بهبود می‌بخشد.