بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه
بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه

انواع سرور

یکی از مهمترین دستگاه ها هنگام خرید تجهیزات شبکه سرور ها هستند. سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشداز جمله سرورهای پر طرفدار سرور HP می باشد. این سرورها در انواع مختلفی تولید شده اند و دارای قابلیت های بسیاری می باشند.

Web server

 نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به محتوا را از طریق اینترنت فراهم می کند. این نوع سرور مخصوص میزبانی وب سایت ها می باشد و با استفاده از سرویس های خاص ارتباط بین آدرس ها و کاربران شبکه های اینترنت را با صفحه ی وبی که بر روی آن سرور میزبانی می گردد فراهم می نماید. که کاربرد آن به طور ویژه در حوزه ی وب هاستینگ و راه اندازی سایت های می باشد.

Standalone server

نوعی سرور که زیرشاخه زیرساخت های یک شبکه بزرگتر محسوب نمی شود. در واقع یک سرور Standalon  بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت های خود خدمات ارایه می کند.

Name server

 سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.

Printer server

کامپیوتر یا دستگاهی است که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده و پس از دریافت فرمان پرینت از کلاینت ها آن را به پرینتر مناسب منتقل می کند. Fax Server نیز مشابه با این سرور است که تفاوت آن ارتباط بین دستگاه های فکس بجای پرینتر می باشد.

Proxy server

سروری است که نقش واسطه را بین کلاینت ها و سرورهای دیگر ایفا می کند. وقتی کاربر بخواهد اطلاعاتی چون فایل، صفحات وب و سایر منابع را از سرور دیگری دریافت کند، به proxy serverمتصل می شود. در حقیقت، این سرور به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client قرار می گیرد و اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی به گیرنده ارسال می نماید و در برخی موارد کاربریTunnel را داشته و مانند خدمات VPN شخصی استفاده می گردد. در نتیجه در واقع یک سرور در مسیر سرور اصلی می باشد که اطلاعات را دریافت کرده و سپس بررسی و به مقصد مورد نظر انتقال می دهد.

Sound server

سروری که دسترسی و استفاده از ابزارهای صوتی همچون کارت صدا را مدیریت می کند.

Application server

سروری که به اجرای یک سری برنامه های نرم افزاری خاص اختصاص یافته است و کاربران از روی کامپیوتر های خود می توانند به نرم افزارها دسترسی داشته باشند.

Database server

یک برنامه کامپیوتری است که خدمات database به سایر کامپیوترها یا برنامه های کامپیوتری ارائه می دهد که به آن مدل client-sever نیز می گویند. این نوع سرور بیشتر در سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد که کاربری آن به این صورت است که Database مورد استفاده یک نرم افزار یا سرویس که توسط کاربران بر روی کامپیوتر های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، بر روی سرور قرار می گیرد و تمام کاربران و کامپیوتر های متصل از یک دیتابیس مشترک که بر روی سرور می باشد، استفاده می کنند و اطلاعات نیز به صورت یکپارچه و متمرکز ذخیره سازی و پردازش می گردد.

Fax server

سیستمی است که در یک سرور شبکه محلی (LAN) نصب شده و به کاربرانی که به شبکه متصل هستند امکان ارسال و دریافت فکس را می دهد.

File server

یک نرم افزار یا یک سیستم سخت افزاری به همراه نرم افزار است که فایل ها را ذخیره کرده و آن ها را از طریق شبکه با سایر کلاینت ها برای خواندن و نوشتن به اشتراک می گذارد. این نوع سرور یکی از پایه ای ترین انواع سرور و یا ساده ترین نوع آن ها می باشد. فایل های مورد نیاز یک مجموعه شبکه بر روی سرور قرار می گیرد و کاربران مختلف از کامپیوتر های مختلف می توانند به فایل ها دسترسی داشته باشند که امکان محدود کردن دسترسی ها برای هر کاربر به صورت ویژه نیز وجود دارد.

Game server

کاربران بازی های کامپیوتری می توانند با اتصال به این سرور به صورت آنلاین به انجام بازی های گروهی بپردازند. این نوع از سرور در واقع گونه ای از Application Server می باشد با این تفاوت که کاربری آن تنها برای بازی می باشد. به این شیوه که بازی بر روی سرور نصب و میزبانی می گردد و افراد و کاربران متصل به آن شبکه می توانند با برقراری ارتباط با سرور بر روی کامپیوتر خود از بازی استفاده کنند، که استفاده آن در واقع برای بازی هایی می باشد که به صورت گروهی یا به عبارتی Multiplayer هستند.

Home server

سروری برای منازل مسکونی است که از طریق یک شبکه خانگی و اینترنت به سایر دستگاه های داخل خانه خدمات ارائه می دهد.

Media Server

این نوع از سرور مربوط به اشتراک سرویس های چند رسانه ای یا همان Media می باشد که برای مثال یک ویدیو یا فایل صوتی بر روی سرور قرار می گیرد و کاربران می توانند بدون نیاز به دانلود فایل آن را بر روی کامپیوتر خود مشاهده کنند.

Communication Server

این سرور برای فراهم آوردن سرویس های ارتباطی راه اندازی می گردد که هر کاربر و یا کامپیوتر به عنوان یک end point می توانند با اتصال به سروری که برای این منظور راه اندازی شده است با دیگر کاربران در ارتباط باشد و متن ها موارد مورد نیاز را به کاربر یا end point مقابل خود ارسال کند، که میزان دسترسی ها و ارتباطات هر فرد با افراد دیگر نیز توسط سرویس های  امنیتی کنترل می گردد.

Computing Server

این سرور برای انجام پردازش و محاسبه استفاده می گردد، به این صورت که در زمانی که پردازنده های یک کامپیوتر برای پروسه یا کاربری خاصی کافی نمی باشند، می توان با اتصال این کامپیوتر به یک سرور دیگر از پردازنده های سرور نیز در کنار پردازنده های کامپیوتر کاربر استفاده نمود.

Mail Server

این سرور برای کاربری ارسال ایمیل استفاده می گردد، به این صورت که بر روی سرور یک سرویس ارسال ایمیل یا WebMail قرار می گیرد و خدمات و تراکنش های ارسال ایمیل از طریق آن سرور انجام می گردد.

روتر چیست و چگونه کار می کند؟

روتر چیست ؟
روترها بخش مهمی از تکنولوژی هایی هستند که امروزه ما در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم. اما متاسفانه دقیقا ضرورت وجود آنها را درک نکرده و کارایی آنها را نمی دانیم.
در حقیقت بسیاری از افراد در رابطه با عملکرد روتر ها و تفاوت آنها با مودم ها چیزی نمی دانند. خوشبختانه ما در این مقابله در رابطه با روترها توضیحات کاملی خواهیم داد تا شما بهتر بتوانید درک درستی از این دستگاه ها داشته باشید.
نقش روتر ها در شبکه :
یک توضیح ساده این است که روترها دستگاه ها را در یک شبکه به وسیله انتقال بسته های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می نماید. این اطلاعات را می توان بین دو دستگاه و یا یک دستگاه به اینترنت ارسال کرد. روتر ها این کار را با اختصاص یک آدرس IP محلی به هر یک از دستگاه ها در شبکه انجام می دهد. این کار انتقال اطلاعات را در شبکه تضمین کرده و از هدر رفتن آن در شبکه جلوگیری می نماید.
برای این که نقش روترها را در شبکه بهتر درک کنید داده ها را به عنوان یک بسته در نظر بگیرید که جهت ارسال به آدرس نیاز دارد تا به دست گیرنده درست برسد. شبکه کامپیوتری شما مانند یک جاده است به همین دلیل دانستن موقعیت مکانی در آن به دلیل وسعت زیاد کافی نیست.بسته های اطلاعاتی به راحتی می توانند به صورت محدود و یا به آدرس اشتباهی بروند.
روتر ها با اختصاص IP بسته ها را به آدرس درست هدایت می کنند. همچنین قادر هستند که کلیه بسته های اطلاعاتی را ارسال و یا حتی به فرستنده بازگردانند. این ارسال اطلاعات به سرعت انجام شده به طوری که اصلا متوجه نخواهیم شد.
نحوه عملکرد روترها :
عملیات روتینگ به معنای فرآیند ارسال داده IP از یک شبکه به شبکه دیگر است. در واقع روتر ها دستگاه هایی هستند که به شبکه متصل شده و کار انتقال داده را انجام می دهند. روترها در واقع به 2 بال شبکه (NIC) متصل هستند که یک بال به یک شبکه و دیگری به شبکه دیگر متصل است. در واقع این دستگاه ها می توانند تعداد شبکه های زیادی را به یگدیگر متصل نمایند و برای آنها یک NIC در نظر بگیرد.
پیکربندی دو شبکه با یک روتر بسیار آسان است. مانند شکل زیر:
نحوه عملکرد روتر در شبکهاما زمانی که شبکه ما بزرگتر و در نتیجه تعداد روتر ها بیشتر می شود شرایط کمی پیچده تر خواهد شد. برای مثال زمانی که ما می خواهیم سه شبکه را توسط روتر یه یک دیگر متصل نماییم دو روش وجود دارد:
1ـ یکی از روش ها این است که این سه شبکه را توسط دو روتر یه یک دیگر متصل نمایید. مانند شکل زیر:
نحوه عملکرد روتر در شبکهدر این روش زمانی که روتر B یا A غیر فعال می شود هیچ مسیری وجود ندارد که زیر شبکه A به زیر شبکه C برسد. بنابراین جهت انتقال اطلاعات از زیر شبکه A به زیر شبکه C نیاز به فعال بودن هر دو روتر A و B می باشد.                       
2ـ یکی دیگر از روش ها اتصال سه شبکه به وسیله 3 روتر می باشد. مانند شکل زیر:

کار روترها تنها انتقال اطلاعات در شبکه نمی باشد. در واقع آنها همواره به دنبال سریعتر مسیر جهت انتقال اطلاعات هستند.
در این روش جهت رسیدن به زیر شبکه C دو مسیر وجود دارد: 1ـ به طور مستقیم از زیر شبکه A به C برود.2ـ از طریق زیر شبکه B به زیر شبکه C برسد. قطعا این کار به دلیل سرعت بیشتر به طور مستقیم از زیرشبکه A به C انجام می شود. حال این سوال پیش می آید یک روتر چگونه این مسیر را تشخیص می دهد؟
روترها این کار را با استفاده از ارزش متریک تشخیص می داند. هر کدام از این مسیرها دارای یک ارزش متریک اختصاص داده شده می باشند. ارزش متریک درواقع یک مقدار ترجیحی می باشد. در این جا دو مسیر وجود دارد که یکی از آنها دارای ارزش متریک کمتری می باشد، به همین دلیل روتر انتقال را از طریق کمترین میزان انجام می دهد.
تفاوت مودم و روتر :
از آنجایی که امروزه مودم ها بسیار پیشرفته شده و دارای برخی از ویژگی های روتر ها هستند، ایجاد تمایز میان این دو بسیار مشکل شده است. اما افرادی که روزهای اولیه اینترنت را به یاد دارند کاملا به تفاوت میان این دو آشنا هستند.
جهت اتصال به اینترنت نیاز به مودم داشته و جهت اتصال چندین دستگاه در شبکه و یا حتی خود مودم نیاز به روتر خواهید داشت. در واقع روتر ها اطلاعات را میان چند دستگاه و حتی مودم انتقال می دهند. مودم کانالی جهت انتقال اطلاعات از طریق اینترنت می باشد.
نحوه عملکرد روتر در شبکهتفاوت میان روتر بی سیم و کابلی :
تفاوت میان روتر بی سیم و کابلی در نوع اتصال آن می باشد. یک روتر سیمی تنها دارای پورت های کابل شبکه است، در حالی که یک روتر بی سیم (همچنین به عنوان یک روتر Wi-Fi شناخته می شود) شامل آنتن ها و یک آداپتور بی سیم است که اجازه می دهد دستگاه ها بدون کابل برق وصل شوند. اکثر مودم ها و روتر ها شامل پرت های LAN و آنتن هستند.

 

مشخصات و اطلاعات Cisco switch WS-C2960S-48TS-L

Image result for Cisco switch WS-C2960S-48TS-L

 سوئیچ های شبکه به عنوان بخش اصلی دیتاسنتر هنگام خرید تجهیزات شبکه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. این سوئیچ ها چه در شبکه های کوچک و چه در شبکه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.  سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960S-48TS-L ساخت کمپانی سیسکو است و  از خانواده‌ی سری 2960S می‌باشد که دارای Image IOS LAN Base بوده و در لایه Enterprise-Access  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به طراحی سوئیچ ، آن را برای سازمان‌ها و شعب ادارات در اندازه کوچک مناسب ساخته‌اند،  و به لحاظ قیمت و صرفه اقتصادی جهت پیاده سازی انواع شبکه‌های سیمی با امکانات امنیتی بالا مناسب می‌باشد.

ویژگی‌های سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960S-48TS-L :

  • دارای 48 پورت گیگابیت اترنت
  • 4 عدد ماژول اسلات SFP در قسمت UPLink با سرعت 1G
  • پورت USB جهت اتصال کنسول و انتقال فایل
  • پشتیبانی از انواع نرم افزارهای مدیریت، کانفیگ،مانیتورینگ و نگهداری
  • پشتیبانی از قابلیت FlexStack که امکان اتصال 4 سوئیچ از سری 2960

قابلیت FlexStack

FlexStack نام تکنولوژی Stacking در سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960S-48TS-L  است ، ماژول FlexStack  دارای پارت نامبر (PID 2960S-STACK) می‌باشد که برای سوئیچ‌های سری 2960S  کاربرد دارد، همچنین ماژول FlexStack-Plus دارای پارت نامبر (PID  2960X-STACK) است که برای محصولات سری 2960X  کاربرد دارد. این دو ماژول از نظر ابعاد به یک اندازه نیستند. ماژول FlexStack در قسمت عقب دستگاه سوئیچ Cisco Catalyst2960 متصل می‌‌شود.

به هر ماژول این دستگاه دو عدد کابل FlexStack متصل بوده که با استفاده از این کابل‌ها، اعضای فیزیکی stack  یک حلقه را تشیکل می‌دهند و مسیر دیتا Redundant را  برای هر عضو Stack فراهم می‌سازند. FlexStack و FlexStack-Plus دارای انواع کابل Stack مشترک هستند و شما به انواع کابل‌های Stack برای هر دوی آنها نیاز ندارید.هر ماژول Flexstack، دو پورت را پشتیبانی می‌کند. FlexStack و FlexStack-Plus هر دو اختیاری هستند، و با استفاده از متد Hop-by-Hop به انتقال Packet های اترنت در سراسر Stack مبادرت دارند. بسته‌ها  از یک عضو آن به دیگر عضوها از روی لینک Flex Stack عبور کرده و به مقصد خود می‌رسند.

سوئیچ‌ها در این تکلنولوژی با استفاده از پروتکل Flexstack ارتباط برقرار می‌کنند. پروتکل آن بر روی هر سوئیچ اجرا می‌شود و اجازه می‌دهد اعضا به‌عنوان یک سوئیچ منطقی رفتار کنند و آن سوئیچ وظیفه مدیریت دیگر اعضاء را بر عهده می‌گیرد  و مواردی چون  دسترسی اعضای Stack، نرم افزار Cisco IOS Image و وضعیت اتصالات هر عضو را بررسی می‌کند.این عمل برای سوئیچ‌های سری 2960S و 2960X و 2960XR یکسان است.  تمام سری 2960 از این پروتکل استفاده و می‌توانند با یکدیگر کار کنند.

هر عضو FlexStack این توانایی را دارد که به طور همزمان ترافیک اترنت را بر روی هر دو Line Stack ارسال و دریافت کند، به طور موثر 40 گیگابیت در ثانیه، پهنای باند Stack برای هر عضو 2960X  بوده و 20 گیگابیت در ثانیه، پهنای باند Stack برای هر عضو 2960S   است. هنگامی که دو یا چند عضو 2960X  در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، پهنای باند موثر آن 80 گیگابیت در ثانیه است ، زیرا هر عضو قادر به ارسال و دریافت 40 گیگابیت در ثانیه می‌باشند. این موضوع برای محصولات 2960S  هم به همین شکل بوده و پهنای باند موثر40 گیگابیت در ثانیه می‌باشند، زیرا چندین عضو همزمان  20Gpbsدریافت و ارسال می کنند.

FlexStack سری 2960

تمام مدل‌های 2960 پروتکل FlexStack را اجرا می‌نمایند و به آنها اجازه می‌دهد در یک Stack کنار یکدیگر قرار بگیرند. به استثنا سری2960XR  که به همراه 2960X  و2960S  در یک Stack قرار نمی‌‎گیرد، زیرا سری 2960XR  دارای IOS Image IP Lite است و با ویژگی IOS Image LAN Base که در سری 2960X  تنظیم شده است سازگار نیست.

هنگامی که اعضای 2960X  و 2960S  با یکدیگر در یک استک قرار داده می‌‌شوند، تمام اعضا (حتی اعضای 2960x) به قابلیت های FlexStack رسیده است. استفاده از سری های مختلف در مدل های 2960 حداکثر تعداد عضو را به 4 و پهنای باند20Gbps  برای هر عضو و پنهای باند 40 Gbps  در هر دو Line Stack محدود می‌کند. ماژول Stack FlexStack دارای قابلیت Hot-Swappable است یعنی می‌تواند ماژول را به هر سوئیچ 2960S  که دارای IOS سیسکو LAN Base است اضافه کنید. سوئیچ متصل به استک می‌‌تواند به صورت خودکار به Stack cisco IOS ارتقا یابد و به صورت شفاف و بدون نیاز به مداخله اضافی به آن متصل شود.

Cisco FlexStack و نرم افزار IOS سیسکو یک Satck درست را فراهم می‌کند و تمام سوئیچ ها در آن به صورت یک واحد عمل می‌کنند، سطح اطلاعات یکسان، کانفیگ یکسان و یک آدرس IP برای مدیریت سوئیچ را ارئه می‌دهد.

نکته : توجه داشته باشید که قبل از جدا کردن ماژول FlexStack از فعالیت سوئیچ در Stack باید ویژگی Cross-Stack غیرفعال شده باشد.

معرفی تجهیزات سیسکو

تجهیزات شبکه سیسکو ، که متعلق به یک کمپانی معروف آمریکایی است که در حوزه ساخت تجهیزات شبکه، تجهیزات مخابراتی وسایر محصولات شبکه با تکنولوژی های پیشرفته فعالیت دارد. از طرفی دیگراز طریق برندهای دیگری همچون WebEx, Jabber ,Jasper و OpenDNS که صاحب این برند ها شده است به بازار تکنولوژی های خاص مانند اینترنت اشیا (IOT)، امنیت و مدیریت انرژی متصل شده است.

از دیگر بخش های فعالیت این کمپانی ساخت نرم افزارهای مرتبط با شبکه می باشد. در طول تاریخ، فعالیت این شرکت بر روی تکنولوژی IP ، محصولات Routing و Switching ، تکنولوژی تلفن های IP ، شبکه های خانگی، شبکه‌های نوری، امنیت ، ذخیره سازها و تکنولوژی های بی‌سیم تمرکز کرده است.

از طرفی این شرکت در اکثر کشورهای دنیا مراکزی را جهت آموزش و تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه های کامپیوتری راه اندازی کرده است. CCIE، CCNP، CCDP، CCIP، CCSP، CCVP، CCDA،  CCNAو CCSI از جمله مدارکی هستند که توسط این مراکز تدریس و صادر می گرند.

همان طور که در بالا اشاره شد شرکت سیسکو تجهیزات زیادی را تولید و به بازار عرضه می نمایند که از مهمترین آنان می توان به سوئیچ های شبکه، روترها، سرورها، تلفن های آی پی، ماژول ها و کارت های شبکه اشاره کرد. که در ادامه به طور مختصر درباره هر یک توضیح خواهیم داد.

تجهیزات شبکه سیسکو شامل :

1ـ سوئیچ های سیسکو:

تجهیزات شبکه سیسکو

سوئیچ های شبکه سیسکو به عنوان یکی از پر مصرف ترین محصولات سیسکو به شمار می روند به طوری که در اکثر دیتاسنترهای دنیا حداقل یک عدد یافت می شود. سوئیچ ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز شبکه و یا سازمان خود می توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. هر کدام از مدل های ارائه شده توسط شرکت سیسکو دارای ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که می توانند نیازهای شما را برطرف نمایند.

البته لازم به ذکر است، سیسکو به طور مداوم در حال توسعه ی  قابلیت های تجهیزات شبکه ی  خود می باشد اما تقریباً تعدادی از قابلیت های آنان همواره در سری های مختلف ثابت مانده و سایر ویژگی ها در مدل های جدیدتر اضافه می گردند. سوئیچ های سیسکو به دو دسته سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی تقسیم می گردند. سوئیچ های مدیریتی خود به دو دسته سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سری 2960 و سوئیچ های لایه 3 مانند سوئیچ های سری 3750، 3850، 3560  و 9300 تقسیم می شوند.

 خرید سوئیچ های سیسکو به عنوان بهترین انتخاب جهت نصب و راه اندازی دیتا سنترها خواهد بود.

راهنمایی خرید سوئیچ شبکه

2ـ روترهای سیسکو:

تجهیزات شبکه سیسکو

یکی دیگر از تجهیزاتی که توسط سیسکو تولید می شود و طرفداران زیادی را در حوزه شبکه به خود اختصاص داده است روتر های شبکه می باشند. مدل های مختلف روترسیسکو در این سال ها به دلیل کیفیت و عملکرد بالایی که دارند محبوبیت و شهرت بالایی را بدست آورده اند. روترها دستگاه های الکترونیکی هستند که داده ها را در شبکه ارسال می نمایند و معمولاً به شبکه های LAN یا WAN متصل شده که قادر هستند به بیش از دو شبکه متصل شوند. عملکرد روترها شبیه به سوئیچ ها می باشد با این تفاوت که روتر علاوه بر اتصال یک دستگاه به شبکه، می تواند شبکه ها را نیز به هم متصل کند.

انتخاب روتر مناسب برای خانه یا کسب و کار شما، بازدهی شبکه را افزایش می دهد. روتر سیسکو مدل 2811،1841،2911 نمونه های خوبی به شمار می روند.

3ـ آی پی فون های سیسکو:


تلفن IP سبب ایجاد یک ارتباط امن، قابل اعتماد و سازگار با کسب و کار شما خواهد شد. از طرفی سبب می شود در هر جایی از شرکت که قرار دارید حتی از راه دور بتوانید از این سیستم استفاده نمایید. در میان تولید کنندگان تلفن های IP، تلفن های سیسکو به عنوان یکی از محبوب ترین آی پی فون سیسکو  در جهان به شمار می روند. این دستگاه ها به دلیل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته معروف شده اند. به عنوان مثال مدل 8800 دارای صفحه نمایش رنگی و صدای زنگ  بسیار زیبا بوده که تجربه بی نظیری را به کاربران ارائه می نمایند. مدل 8700 دارای صدای HD و طیف گسترده ای از ویژگی های مختلف می باشند. مدل 3900 و 6900 سبب ایجاد ارتباط ویپ با هزینه مقرون به صرفه می شود.

4ـ ماژول ها و کارت شبکه سیسکو:

ممکن است هنگام خرید سوئیچ یا روترسیسکو تعدادی اسلات خالی در آن مشاهده کنید. این اسلات های خالی توسط ماژول ها پر خواهند شد. رابط های پیش فرض معمولا رابط های اترنت هستند. با این حال، روتر یا سوئیچ از انواع مختلفی از این رابط ها پیشتیبانی می نمایند. شما پس از خرید این تجهیزات بر اساس نیاز خود می توانید آنها را خریداری کرده و بر روی سوئیچ و یا روتر خود نصب نمایید.

لازم به ذکر است روترهای Cisco نسبت به سایر روترها قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و ماژول های مختلفی می توان بر روی آنها نصب کرد و به منظورهای مختلف از آنها استفاده نمود.

فرض کنید شما نیاز به ایجاد یک اتصال WAN بین دو مکان مختلف دارید. بنابراین شما باید اقدام به خرید یک ماژول WAN کنید. ماژول شبکه سیسکو WIC-1SHDSL-V3مثال خوبی از این دسته به شمار می روند. به طور کلی می توان گفت دو نوع ماژول و کارت شبکه سیسکو وجود دارد. برای اسلات های کوچکتر WIC و بزرگتر NM استفاده می شود.

5ـ تجهیزات وایرلس سیسکو:

تجهیزات شبکه سیسکو

در ارتباط با تجهیزات وایرلس سیسکو ، شاید آوازه ی نامشان در مقایسه با دیگر تجهیزات این شرکت کمتر باشد.  این کمپانی تجهیزات وایرلس نظیر اکسس پوینت را تولید می کند که از جمله آن می توان به اکسس پوینت سیسکو مدل  WAP150اشاره کرد.

 Access Point یک دستگاه مخصوص شبکه بی‌سیم است که امکان اتصال دستگاه‌های بی‌سیم به یک شبکه LAN را فراهم می‌کند. اکسس‌پوینت همانند یک پرتال یا گیت‌وی یا واسط در شبکه عمل می‌کند تا یک سری دستگاه بتوانند به یک شبکه موجود و از قبل ساخته شده، متصل شوند. اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه بی‌سیم را افزایش دهند یا محدوده شبکه را توسعه دهند تا دستگاه‌های بیشتری بتوانند متصل شوند.

6ـ سرور های سیسکو:

تجهیزات شبکه سیسکو

سرورهای سیسکو در مقایسه با سرورهای HP از محبوبیت کمتری میان ادمین های شبکه برخوردار است به طوری که استفاده از این نوع سرور ها از اولویت بسیار کمتری برخوردار است اما نمی توان از این نکته صرف نظر کرد که  این نوع سرورها در نوع خود بی نظیر هستند. محصولات UCS سیسکو توانایی پشتیبانی از سیستم عامل های سنتی و محیط های فیزیکی را دارد اما این محصولات برای محیط های مجازی بهینه شده اند. همه چیز از طریق Cisco UCS Manager مدیریت می شود، نرم افزاری که اجازه آماده سازی و مهیا کردن سرورها ، استوریج ها و منابع شبکه را از طریق یک پنل برای ما فراهم می کند. البته لازم به ذکر است این کمپانی تنها در حدود 8 سال است که  در این حوزه ورود کرده است.