بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه
بانک شبکه

بانک شبکه

بانک شبکه ، اطلاعات در مورد نحوه راه اندازی شبکه

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری سخت افزاری ( ویژگی .کاربرد.معرفی)

هیچ کس در دنیا نمی‌تواند انتخاب تجهیزات شبکه را بی‌اهمیت جلوه دهد ، شبکه های کامپیوتری بخش حیاتی کسب و کار کوچک شما را تشکیل می دهند .اینکه  یک شرکت کوچک کار خود را با راه اندازی یک شبکه‌ی کامپیوتری کاملاً ابتدایی آغاز کند چیز عجیبی نیست.

 شما با کمک این بخش می‌توانید با کارمندان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و همچنین هر شبکه منحصر به فرد است و می‌تواند متغیرهای بسیاری داشته باشد.

 در مراحل راه اندازی شبکه برای یک شرکت کوچک تولید فیلم با راه اندازی یک شبکه برای شرکت مشاور املاک بسیار متفاوت وجود دارد که امروزه این کار به امر رایجی تبدیل شده است که شرکت‌ها بخشی از خدمات شبکه‌ای خود را به صورت محلی راه اندازی می‌کنند و بخش دیگر آن را به خدمات ابری محول می‌کنند.

با کمک فناوری ابری می‌توان ترافیک و حافظه‌ی شبکه‌ی محلی را سبک  کرد؛ هر چند که این رویکرد چالش‌های مخصوص به خود را به همراه دارد. در این مطلب می‌خواهیم به برخی از بهترین شیوه‌های برنامه ریزی برای ارائه خدمات نصب و راه اندازی شبکه یک شرکت نگاهی بیندازیم.


نیازهای شبکه خود را ارزیابی کنید!

همانطور که گفته شد هر شبکه ای منحصر به فرد است به همین جهت اولین قدم برای خرید تجهیزات شبکه مورد نیاز و همچنین نصب وراه اندازی شبکه یک شرکت کوچک شناخت تجهیزات مورد نیاز است ؛ با پرسیدن سوالاتی از خود و پاسخ به آن می‌توانید ، طرحی تقریبی از یک شرکت را ترسیم کنید تا  تجهیزات مورد نیاز را شناسایی کنید.

طی فرآیند برنامه ریزی برای پیاده سازی شبکه بهتر است پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  •  چه تعداد کامپیوتر، پرینتر و دستگاه‌ جانبی قرار است به شبکه متصل شود؟
  •  کارمندان به چه برنامه‌هایی نیاز دارند؟
  • نوع فایل‌هایی که قرار است به اشتراک و ذخیره سازی شوند چیست؟
  •  آیا کارکنان از راه دور نیاز به دسترسی  VPN خواهند داشت؟
  •  وایرلس چه فضایی را باید پوشش دهد؟
  •  چه نوع دستگاه‌های قابل حملی قرار است به این شبکه متصل شوند؟
پاسخ دادن به این سؤال‌ها می‌توانید نقشه شبکه خود را طراحی و تجهیزات سخت افزاری آن را بسیار راحت‌تر خریداری کنید و مطمئن شوید که شبکه‌ی شما می‌تواند نیازهای کسب و کار شما را پاسخ دهد. اگر می‌خواهید از طریق شبکه‌ی قدیمی و کند خود در زمان اشتراک گذاری فایل‌های بزرگ خود  به مشکل برخورد نکنید باید یک پردازنده‌ی مرکزی متصل شده (AP) خریداری کنید و یا اینکه برای جلوگیری از نظر مشکل در ارتباط با تعداد پورت‌ها ،   باید در انتخاب تعداد پورت‌های شبکه دقت کنید.


شبکه بی سیم در مقایسه با شبکه سیم دار

امروزه اغلب کسب و کارها از هر دوی این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. ممکن است برای متصل کردن پرینترها و دستگاه‌های حافظه به یک شبکه از اترنت استفاده کنند به گونه‌ای که کارمندان بتوانند از طریق وایرلس به این شبکه دسترسی داشته باشند. در صورتی که یک شبکه‌ی بی سیم مطمئن داشته باشید می‌توانید این امکان را برای کارمندان خود فراهم کنید تا از انواع مختلفی از دستگاه‌ها استفاده کنند که البته این کار مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. برای آنکه متوجه شوید که چه پارامترهایی در شبکه برای شما با ارزش است، به موارد زیر توجه کنید:

·        اگر راحتی برایتان اولویت اول است در این صورت از شبکه‌ی بی سیم استفاده کنید.

·        اگر سرعت و اطمینان از هر چیز دیگری برایتان مهم‌تر است در این صورت از شبکه‌ی با سیم استفاده کنید.

·        اگر امنیت برایتان مهم است از شبکه‌ی با سیم استفاده کنید.

قابل ذکر است که افزودن یک شبکه‌ی بی سیم به یک شبکه‌ی با سیم کار دشواری نیست ،  اما بهتر است در همان ابتدا برای خود مشخص کنید که اصلاً به شبکه‌ی بی سیم نیاز است یا خیر؟ به احتمال زیاد به این شبکه نیاز و بر همان اساس سخت‌افزار سازگار را نیز انتخاب خواهید کرد. انبار تجهیزات جانبی خود را مروری بکنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها شبکه‌ی وایرلس را پشتیبانی می‌کنند و کدام یک پشتیبانی نمی‌کنند.


تجهیزات سخت افزار شبکه

هنگام ساختن یک شبکه کوچک اداری ضروری‌ترین تجهیزاتی که شما نیاز دارید، سوئیچ ها و روترها می باشند. اگر چه سوئیچ و روتر به نظر یکسان می رسند اما این دو دستگاه عملکردی متفاوت در یک شبکه انجام می‌دهند. اغلب کسب و کارهای کوچک از یک روتر متصل به یک سرور استفاده می‌کنند. از شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت خود بپرسید که آیا روتری در اختیار شما قرار خواهند داد یا خیر. اغلب این شرکت‌ها این کار را می‌کنند. البته می‌توانید روتر مخصوص بر اساس نیاز خود را  بر اساس هزینه ای که در نظر دارید خرید نمایید و دقت داشته باشید  که از بابت کیفیت نیز مناسب باشد . شرکتی مانند سیسکو روترها (و تجهیزات شبکه‌ی دیگر) معروفی را می‌سازد و از لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش بسیار  مناسبی هستند.

معرفی تمامی تجهیزات مورد نیاز یک شبکه در این مقاله امکان‌پذیر نیست. تجهیزات استانداردی که اغلب برای راه اندازی یک شبکه‌ کوچک مورد نیاز است را در ادامه بررسی می‌کنیم:



سوئیچ:


یک سوئیچ شبکه می تواند چند ابزار را که در یک ساختمان هستند از جمله: کامپیوتر، پرینتر و سرور شبکه را به هم متصل کند . شبکه برای سایر ابزارها شرایطی فراهم می کند که اطلاعات را به اشتراک بگذارند و همچنین باهم در ارتباط باشند. با اشتراک گذاری اطلاعات و اختصاص دادن منابع یک شبکه، در هزینه صرفه جویی می شود و بهره وری افزایش پیدا می کند.

با توجه به شرایط مدیریت، سوئیچ های شبکه به سه دسته طبقه بندی می شوند : سوئیچ های غیر مدیریتی، سوئیچ های مدیریتی وسوئیچ های  تحت شبکه (هوشمند) که شما بر اساس اندازه ی شبکه و میزان کنترلی که می خواهید بر روی شبکه تان داشته باشید سوئیچ مناسب با شبکه تان را انتخاب می کنید.

سوئیچ شبکه یک ابزار با سرعت بالا است که از سوئیچینگ بسته ها (packet ) در جهت دریافت، فرآیند و ارسال داده ها به چند ابزار در یک شبکه محلی استفاده می کند.

 از جمله سوئیچ های پرفروش که می توان معرفی کرد سوئیچ های : سوئیچ سیسکو مدل WS-C3750G-12S-S  و سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960X-48FPS-L

 می باشد که در مقالات بعد بطور اختصاصی به ویژگی های همه سری های سوئیچ پرداخت خواهیم کرد.


روتر:

روترها شبکه‌های متعدد را با هم همپوشانی می‌کنند. هنگام ساختن یک شبکه کوچک اداری، به یک یا چند روتر نیاز دارید. کار روتر کامپیوترهای شبکه ، اتصال شما به  اینترنت است. روتر به عنوان یک توزیع کننده عمل کرده و  بهترین مسیر را برای ارسال اطلاعات خود انتخاب می‌کند. روتر اغلب توسط ISP ارائه می‌شود و از طریق آن می‌توانید به شرکت خود یا به اکسترانت متصل شوید. روترها کسب و کار شما را به جهان متصل می کنند، اطلاعات شما را از تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند. حتی می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام کامپیوتر اولویت بیشتری نسبت به دیگر کامپیوترها دارد.

از جمله روترهای پرفروش و با قابلیت که مقرون به صرفه  ،  روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9 می باشد. البته لازم به ذکر است که امکان دارد که نیازمندی شما در شبکه مدل دیگری باشد که با مراجعه لینک روتر می توانید دیدن فرمایید.


سرور:

سرورها می‌توانند بسیاری از سرویس‌ها را فراهم کنند؛ مانند DHCP، احراز هویت و ذخیره سازی داده. همچنین از آن‌ها می‌توان به صورت ابری یا غیر ابری استفاده کرد.


فایروال:


فایروال در برخی مواقع در خود Gateway به صورت توکار پیش بینی شده است اما مدل‌های مجزا پیشرفته‌تر هستند. از طریق فایروال می‌توان با اسپم‌ها، ویروس‌ها و نفوذهای بدون مجوز مقابله کرد.


وی پی ان VPN:

VPN می‌تواند یک دستگاه مجزا و یا سرویسی بر بستر یک سرور باشد. کارمندان با کمک VPN می‌توانند حین مسافرت یا دورکاری به صورت امن به شبکه دسترسی پیدا کنند.


WiFi/AP:

این مؤلفه در برخی مواقع در خود روتر یا gateway به صورت داخل دستگاه ساخته شده است؛ اما AP های مجزا قدرتمندتر بوده و مدیریت آن‌ها آسان‌تر است.

در نظر داشته باشید که هر یک از این محصولات به صورت مجزا و یا به صورت بسته‌ای به فروش می‌رسند. مثلاً می‌توانید فایروال را در کنار قابلیت‌های VPN خریداری کنید؛ مانند مدل‌های محبوب وی پی ان باراکودا.

به عنوان مثال شرکتی به این نتیجه می‌رسد که در دفتر خود تنها به یک مدل تک کابل نیاز دارد و با همین برنامه تجهیزات شبکه را خریداری می‌کنند، بدون آنکه سرعت کابل برای نیازهای آتی شرکت در نظر گرفته شود. اما ممکن است تنها پس از چند ماه از راه اندازی شبکه و بعد از اشباع شدن ترافیک شبکه از تصمیم خود پشیمان شوند و در این مرحله تغییر زیرساخت شبکه هزینه سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

همان‌طور که کار سیم‌کشی برق در ساختمان را باید به یک برق‌کار متخصص سپرد؛ راه اندازی شبکه یک شرکت نیز باید توسط متخصصان این زمینه انجام شود. شبکه‌ها رشد می‌کنند و دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند، اما اساس آن باید به صورت علمی و منطقی و توسط فردی ماهر بنا شود.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.